ساندویچ پنل

هر آنچه كه بايد درباره ساندويچ پانل ها بدانيد!

هر آنچه كه بايد درباره ساندويچ پانل ها بدانيد!

ساندویچ پانل چیست؟

به عبارتی ساندویچ پانل محصولی است که برای پوشش دیوارها و سقف ساختمان‌ها استفاده می‌شود. هر پانل شامل هسته‌ای از مواد عایق حرارتی است که از دو طرف با ورق فلزی پوشانده شده‌ است. ساندویچ پانل‌ها مصالح ساختاری نیستند بلکه مواد پوششی محسوب می‌شوند. بسیاری از سازه‌ها یا اسكلت‌های فولادی توسط حامل‌هایی كه با ساندویچ پانل‌ها پوشانده شده‌اند، حمل می‌شوند. در این مطلب به بررسی هر چیزی که باید درباره ساندویچ پانل دانست میپردازیم.

ساندویچ پانل ها به طور كلی براساس نوع پوشش ورق (گالوانیزه – آلوزینك – پلاستیسول – آلومینیوم – استیل) و مواد عایق حرارتی كه در هسته آن‌ها استفاده شده است، گروه بندی می شوند. انواع ساندویچ پانل‌ها با هسته‌های EPS (پلی استایرن منبسط شده)، پشم معدنی و پلی اورتان (PIR یا پلی ایزوسیانورات) همگی به راحتی در دسترس هستند. این مواد عمدتاً از نظر عملکرد عایق حرارتی، واکنش در برابر آتش و همچین وزن محصول، متفاوت هستند.

چرا باید از ساندویچ پانل استفاده کرد؟

ساندویچ پانل‌ها به دلیل مزایای زیادی كه در مقایسه با سایر مصالح و فناوری‌ها در حوزه ساختمان سازی نسبت به مصالح سنتی دارند، مورد تحسین قرار می‌گیرند. برخی از این مزایا عبارتند از:

1) سرعت اجرای بالا

در مقایسه با سیستم‌های پوششی یا عایق حرارتی معمولی، استفاده از ساندویچ پانل‌ها در زمان صرفه جویی می كند، زیرا عملیات‌های خاصی را حذف می‌کنیم؛ برای مثال آماده سازی بتن / ملات و زمان خشک شدن صحیح برای هر عنصر. علاوه بر این، در مقایسه با سیستم‌های معمولی، کار و جابجایی به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

2) افزایش راندمان عایق

اهم ویژگی ساندویچ پانل‌های ساخته شده با استفاده از پلی یورتان، عایق بودن نسبت به دما و پایین ترین ضریب انتقال دما می‌باشد. به طور مثال ضریب انتقال دمای یك ساندویچ پانل به ضخامت 5 سانتی متر به علت ضریب انتقال حرارتی فوق العاده پایین، معادل یك دیوار آجری به ضخامت 172 سانتی متر است كه همین امر منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی و كاهش هزینه‌ها در طولانی مدت خواهد شد.

3) كاهش وزن

وزن هر دسته از ساندویچ پانل های PUR یا PIR، اعم از ساندویچ پانل های دیواری یا پانل های سقفی از 16.5 کیلوگرم بر متر مربع تجاوز نمی‌کند که نصب را به میزان قابل توجهی تسهیل می‌کند و نهایتا باعث می شود كه وزن هر متر مربع سازه ما به میزان زیادی كاهش پیدا كند.

4) مقاومت بالا در برابر تغییرات دما و شرایط جوی متغیر

ساندویچ پانل بر خلاف سایر مواد پوششی یا عایق حرارتی که دارای سیمان یا هر ماده مشابه دیگری در ترکیب خود هستند، یک محصول نهایی با خاصیت ارتجاعی بالاست. با پوشش‌های فلزی متفاوت و رنگ‌های مخصوص، می‌توان آن‌ها را در معرض هر نوع آب و هوای جوی قرار داد تا چرخه‌های طبیعی سرما و گرما به مرور زمان به هیچ وجه بر کیفیت آن‌ها تأثیر نگذارند. در ساندویچ پانل‌های سازه پوشش ماموت، ضخامت پوشش‌های مرتبط اعم از میزان پوشش گالوانیزه و همچنین رنگ به گونه‌ای ایده آل در نظر گرفته می شود كه با جلوگیری از نفوذ رطوبت و نهایتا زنگ زدگی، باعث افزایش طول عمر ساندویچ پانل به میزان 1.5 برابر بیشتر از دیگر ساندویچ پانل‌های موجود در كشور می‌گردد.

5) طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها

متدهای معماری در سال‌های اخیر، الزامات زیادی را در رابطه با طراحی و طیف رنگ به همراه داشته است. هر سرمایه گذاری باید علاوه بر جنبه کاربردی، طرح و جزئیات رنگی را نیز در نظر بگیرد که به درستی هدف را منعکس کند. دقیقاً به همین دلیل، سازه پوشش ماموت در طراحی و ساخت ساندویچ پانل‌های عایق حرارتی خود، به طور مداوم تلاش می‌نماید تا با گسترش سبد محصول رنگی خود، این خواسته مشتریان را تا حد امکان برآورده کند.

6) هزینه کم در مقایسه با سیستم‌های کلاسیک برای پوشش دیوارها و سقف

هر سرمایه گذاری باید هزینه‌های عملیات را نیز در نظر بگیرد. بنابراین، ساندویچ پانل‌ها علاوه بر کاهش هزینه‌های کار و نصب در حین اجرا، به دلیل خواص عایق حرارتی ویژه‌ای که دارند، بازدهی بیشتری را از نظر مصرف انرژی به همراه دارند. بنابراین، از نظر عایق حرارتی، ساندویچ پانل به راه حل بهینه برای هر کسی که قصد توسعه یک پروژه ایمن و پایدار را دارد، تبدیل می‌شود. ساندویچ پانل ها چطور روی دیوار یا سقف نصب می‌شوند؟ ساندویچ پانل ها به راحتی و سریع نصب می‌شوند. براساس تجربه عملی و با توجه به
شرایط پروژه، نصب حدود 600 متر مربع ساندویچ پانل تقریباً 8 ساعت طول می‌کشد.

هر آنچه كه بايد درباره ساندويچ پانل ها بدانيد!

مراحل نصب ساندویچ پانل دیواری و سقفی به شرح زیر است:

  1. ابتدا مصالح مورد نیاز تهیه و آماده می‌شوند كه شامل ساندویچ پانل ها، اجزای فریم (اشکال سرد) و لوازم جانبی (از جمله چشمک زن، بست، واشر، مهر و موم و غیره) است
  2. مصالح لازم توسط حامل با تجهیزات حمل و نقل ساختمانی تخلیه می‌شود.
  3. فریم‌های فرعی مونتاژ شده ، تیرها و پرلین ها نصب می‌شوند.
  4. روكش سلفونی محافظ روی ساندویچ پانل ها،‌ جدا می‌شوند.
  5. ساندویچ پانل ها با استفاده از بست‌های مناسب به قسمت های ساختاری زیرفریم بسته می‌شوند.
  6. درزهای بین ساندویچ پانل ها آب بندی شده و در پایان فلاشینگ‌ها نصب می‌شوند.

هر آنچه كه بايد درباره ساندويچ پانل ها بدانيد!

انواع كاربردهای ساندویچ پانل ها:

با توجه به زمان نصب کوتاه و پوشش اماكن بزرگ، ساندویچ پانل ها بیشترین محبوبیت را در ساخت دارند: ساختمان‌های انبار سوله ها كارخانجات سالن های مرطوب سردخانه ها ساندویچ پانل اتاق تمیز مراکز لجستیکی اماكن ورزشی مراکز خرید ساختمان‌های اداری ساندویچ پانل ها را می‌توان با سایر سازه‌ها ترکیب کرد. یک گزینه محبوب، نصب پانل‌ها به عنوان روکش خارجی برای دیوارهای بیرونی مراکز خرید، از جمله سازه های سقفی است.

هنگام خرید ساندویچ پانل باید به چه نكاتی توجه كرد؟

  • كارخانه تولیدكننده ورق گالوانیزه و رعایت استانداردها
    كیفیت تولید هر یک از كارخانجات متفاوت است،‌ لازم به توضیح است ورق فولاد مباركه كیفیت برتر را دارد و ورق های مورد استفاده در سازه پوشش ماموت ساخت این كارخانه است.
  • میزان پوشش گالوانیزه (Zn) بر روی سطح ورق
    میزان پوشش گالوانیزه از 80 گرم تا 130 گرم بر متر مربع متفاوت است و كاملا مرتبط با طول عمر محصول می‌باشد. این میزان پوشش در سازه پوشش ماموت بین 120-130 گرم بر متر مربع است.
  • جنس و نوع رنگ پوشش رنگ
    جنس و نوع رنگ در 2 نوع پلی استر و سوپر پلی استر دوام بالا یا HDP می‌باشد. پوشش رنگ در سازه پوشش ماموت High Durable Super Polyester است.
  • جنس عایق پلی اورتان
    این عایق در دو شكل نسل قدیم پلی اورتان و نسل جدید پلی ایزوسیونات تولید می‌شود و در گریدهای حریق B1  و B2 هستند. عایق استفاده شده در سازه پوشش ماموت از نسل جدید پلی ایزوسیونات و دارای گرید حریق B2-PIR و تحت لایسنس بایر آلمان است.
  • نحوه همپوشانی ساندویچ پانل ها
    نحوه همپوشانی باید به گونه‌ای باشد كه ساندویچ پانل ها به درستی در كنار و یا بر روی هم چفت شوند و به سادگی قابلیت آب بندی را داشته باشند. در سازه پوشش ماموت خلاقانه ترین روش‌ها برای تولید محصولی با این قابلیت به كار گرفته شده است.
    سازه پوشش ماموت با رعایت بالاترین استانداردهای مرتبط و استفاده از بهترین مواد اولیه و جدیدترین تكنولوژی های جهان، توانسته است حرف اول كیفیت در صنعت تولید ساندویچ پانل در كشور را بزند و شعار تجربه بهترین‌ها را به تحقق برساند. برای مشاوره تخصصی و سفارش ساندویچ پانل با کارشناسان سازه پوشش ماموت در ارتباط باشید.

ارسال نظر برای این مطلب اولین نفری باشید که نظر می‌دهید.