ساندویچ پنل

ساندويچ پانل سردخانه ای چيست؟

ساندويچ پانل سردخانه ای چيست؟

به طور كل سردخانه به فضای بسته‌ای گفته می‌شود كه لازم است دمای آن از مثبت 5 درجه سانتیگراد به پایین باشد. سردخانه‌ها به دو دسته بالای صفر و زیر صفر تقسیم می‌شوند و لازم است دما و میزان رطوبت آن‌ها به طور مداوم كنترل ‌شود. از سردخانه ها معمولا برای نگهداری انواع مواد غذایی، گوشت، مرغ و ماهی، انواع لبنیات، میوه و صیفیجات و همچنین تجهیزات پزشكی، دارویی و شیمیایی استفاده می‌شود.

به جهت جلوگیری از هدر رفتن انرژی، تمامی اتاق‌های سردخانه، دیوارها، سقف و كف باید عایق باشند به همین دلیل لازم است در ساخت سردخانه ها از مصالح عایق استفاده شود تا از ورود و خروج هوا به داخل سردخانه جلوگیری شود. برای کسب اطلاع درباره ی ساندويچ پانل های سردخانه ای تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

ساندویچ پانل سردخانه ای

ساندويچ پانل سردخانه ای اغلب برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی مورد استقبال بسیاری از سازندگان سردخانه ها قرار می‌گیرند. این ساندویچ پانل‌ها تاكنون توانسته‌اند یكی از نیازهای مهم صنعت سردسازی را كه كاهش مصرف انرژی می‌باشد، به خوبی مرتفع نمایند.

ساندویچ پانل‌ سردخانه ای مانند ساندویچ پانل های سقفی و دیواری از سه لایه تشكیل شده‌اند، با این تفاوت كه از ضخامت ورق و دانسیته لایه عایق بیشتری برخوردار هستند. لایه میانی در پانل سردخانه‌ای كه لایه عایق نیز نامیده می‌شود، از دو طرف با دو لایه فلزی پوشانده شده است. ضخامت ساندویچ پانل‌های سردخانه ای از 8 سانتی‌متر شروع می‌شود و این عدد ممكن است تا 15 سانتی متر برسد.

ساندویچ پانل سردخانه‌ای

بهترین فوم برای تزریق داخل لایه میانی ساندویچ پانل های سردخانه ای، فوم پلی اورتان PIR كه در رده بندی حریق B2 قرار می‌گیرد، ‌می‌باشد. لازم به توضیح است كه هر چقدر دیوارها و سقف یك سردخانه عایق بهتری باشند، متعاقبا هزینه مصرف برق بسیار كاهش پیدا خواهد كرد.

از آنجا كه هدف در سردخانه ها به حداقل رساندن عبور هوا و تغییر دما می‌باشد، ساندویچ پانل‌ها بهترین گزینه هستند. طراحی ساندویچ پانل های سردخانه ای به گونه‌ای است كه به صورت فاق و زبانه دوبل به یكدیگر متصل شده‌اند كه پس از قرار گرفتن در كنار یكدیگر مانند یك دیوار یكپارچه به نظر می‌رسند. معمولا به جهت اینكه در بین ساندویچ پانل ها هیچ درزی وجود نداشته باشد تا راهی برای عبور هوا و یا تغییر دما باشد، از قفل‌های پانلی استفاده می‌شود كه به صورت نر و ماده در كنار یكدیگر چفت می‌شوند.

در ساخت ساندويچ پانل سردخانه ای معمولا از ورق‌های آلوزینك استفاده می‌شود كه با روی، آلومینیوم و سیلیكون پوشانده شده‌ و مقاومت ورق را در برابر زنگ زدگی و خوردگی بسیار بالا میبرند. یكی دیگر از مزیت‌های پانل های سردخانه ای این است كه از فوم‌های عایق پلی اورتان غیرقابل اشتعال PIR در لایه میانی آن‌ها استفاده می‌شود كه آن‌ها را در مقابل حرارت عایق بندی می‌كند.

انواع ساندویچ پانل سردخانه‌ای

ساندویچ پانل های سردخانه ای براساس نوع سردخانه و كاربرد آن به 4 دسته تقسیم می‌شوند: بالای صفر، پایین صفر، متحرك و دو مداره. در هر یك از این سردخانه‌ها اگر دمای پایینی داشته باشیم در مقابل، مصرف انرژی بسیار افزایش پیدا می‌كند و به همین دلیل یكی از راهكارها برای كاهش مصرف انرژی استفاده از ساندویچ پانل سردخانه ای است.

ساندویچ پانل سردخانه‌ای

مشخصات فنی ساندویچ پانل سردخانه‌ای

برای لایه عایق ساندویچ پانل سردخانه ای اغلب از پلی اورتان استفاده می‌شود اما در كل جنس لایه میانی می‌تواند از پلی اورتان، پشم سنگ و پلی استایرن باشد. به دلیل اینكه یكی از اهداف مهم در ساخت سردخانه‌ها كاهش مصرف انرژی است، و ساندویچ پانل ها هم از خاصیت عایق بندی بالایی برخوردار هستند، بهترین گزینه برای لایه عایق، پلی اورتان می‌باشد. ضخامت مناسب لایه عایق میانی برای ساندویچ پانل‌ سردخانه ای معمولا بین 8 تا 15 سانتی متر می‌باشد. اگر ضخامت این لایه بیشتر باشد، حفظ دمای سردخانه افزایش پیدا می‌كند.

جنس ورق‌های این ساندویچ پانل ها آلوزینک، گالوانیزه یا آلومینیوم است. ضخامت ورق‌های ساندویچ پانل سردخانه ای بین 5/0 الی 7/0 میلی‌متر می‌باشد. طول ساندویچ پانل‌ها هم مطابق درخواست مشتری از 2 الی 60/13 متر متغیر است. در سازه پوشش ماموت با ساخت ساندویچ پانل‌های ویژه سردخانه و با مشخصات فنی خاص و همچنین با توجه به امكانات بی نظیر، قادر به تولید انواع درب‌های سردخانه ای از جنس تمام فایبر گلاس نیز هستیم.

ساندويچ پانل سردخانه‌ای چيست؟

كاربرد ساندویچ پانل سردخانه ای

از ساندویچ پانل سردخانه ای در انواع سردخانه‌ها و یا تونل‌های منجمد استفاده می‌شود كه برای عایق بندی و آب بندی بهترین گزینه هستند. از ساندویچ پانل سردخانه ای می‌توان برای ساخت سردخانه در ساختمان‌های بزرگ، آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، تجهیزات پزشکی و تولیدی‌های گل و گیاه استفاده كرد. صنایع دریایی و غذایی،‌ دامداری‌ها،‌ واحدهای سردسازی ورزشگاه‌ها و هتل‌ها از دیگر كاربردهای ساندویچ پانل سردخانه ای نیز محسوب می‌شوند.

مزایای ساندویچ پانل سردخانه ای

یكی از ویژگی‌های خاص ساندویچ پانل ها، این است كه با گذشت زمان فرسوده نمی‌شوند و مقاومت و استحكام خود را حفظ می‌كنند. نصب و اجرای سردخانه به كمك این پانل‎‌ها بسیار راحت و سریع انجام می‌شود و همچنین استانداردهای لازم برای استفاده در یك سردخانه را دارند و در برابر انواع حوادث طبیعی از جمله زلزله، بادهای شدید، بارندگی و… بسیار مقاوم هستند. پانل‌های سردخانه‌ای قابلیت شستشو را دارند و كاملا بهداشتی می‌باشند.

نصب ساندویچ پانل سردخانه ای

نصب ساندویچ پانل‌های سردخانه ای از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر به درستی نصب نشوند و استانداردهای لازم در نصب ساندویچ پانل سردخانه ای رعایت نشود، ممكن است در آخر به نتیجه خوبی حاصل نشود و خسارت‌های زیادی به همراه داشته باشد. ساندویچ پانل‌های سردخانه ای باید طبق اصول با فلاشینگ‌ها نصب شوند و در عایق بندی و آب بندی آن‌ها دقت لازم انجام شود. بنابراین با اینكه نصب آن‌ها زیاد سخت به نظر نمی‌رسد بهتر است از متخصص در نصب ساندویچ پانل سردخانه ای استفاده كنید.

ارسال نظر برای این مطلب اولین نفری باشید که نظر می‌دهید.