ساندویچ پنل

انواع فوم عایق ساندویچ پانل

انواع فوم عایق ساندویچ پانل

فوم عایق چیست؟

فوم عایق یكی از اجزای مهم در تولید ساندویچ پانل است كه به عبارتی عامل بسیاری از ویژگی‌های منحصر به فرد ساندویچ پانل در مقایسه با مصالح سنتی می‌باشد. امروزه از آنجا كه استفاده از عایق‌های حرارتی برای جلوگیری از هدر رفت انرژی بسیار حائز اهمیت است، استفاده از ساندویچ پانل‌ها به همراه مزیت هایی كه فوم عایق استفاده شده در آن‌ها به همراه دارد، مورد توجه بسیاری از سازندگان در صنعت ساختمان سازی قرار گرفته است.

ساندویچ پانل به صورت لایه‌ای تولید می‌شود كه لایه بیرونی آن از جنس ورق فلزی از نوع گالوانیزه، آلوزینك و یا آلومینیوم می‌باشد. ساندویچ پانل‌ها از یک هسته از جنس فوم عایق تشكیل شده‌اند كه در دانسیته‌های مختلف بین دو لایه ورق تزریق می‌شود. این فوم عایق می‌تواند انواع مختلفی به همراه درصدهای مختلف عایق بندی را به همراه داشته باشد. استفاده از فوم‌های عایق در ساخت و ساز ایمنی اماكن و ساختمان‌ها را افزایش می‌دهد و سازه را از انواع حوادث طبیعی در امان نگه می‌دارد.

جهت آشنایی بیشتر با ساندویچ پانل وارد لینک روبرو شوید: ساندویچ پانل

انواع فوم عایق ساندویچ پانل

انواع فوم ساندویچ پانل براساس نوع و كاربرد ساندویچ پانل، ویژگی‌های مختلفی را شامل می‌شوند. فوم‌های عایقی كه اغلب در ساندویچ پانل های دیواری و سقفی استفاده می شوند شامل، فوم پلی اورتان، فوم پلی استایرن، فوم XPS ، فوم پشم شیشه و فوم پشم سنگ می‌باشند.

فوم پلی یورتان (Polyurethane)

فوم عایق پلی یورتان یكی از قابل اطمینان ترین فوم‌های عایق در تولید ساندویچ پانل می‌باشد كه بیش از 50 سال كاربرد گسترده‌ای در صتعت ساخت و ساز نیز دارد. استفاده از فوم عایق پلی یورتان در انواع ساندویچ پانل، مزایای بسیاری را به همراه دارد كه در نهایت باعث افزایش مقاومت سازه می‌گردد. جذب رطوبت بسیار پایین، عدم جذب باكتری، عایق حرارتی و صرفه جویی در هزینه‌های انرژی مصرفی از جمله مزیت‌های فوم پلی اورتان است كه آن را برای استفاده در انواع ساندویچ پانل به گزینه بسیار مناسب و مقرون به صرفه تبدیل كرده است.

فوم پلی اورتان

پلی اورتانها دسته‌ای از پلیمرهای پرمصرف با خواص عالی هستند که از طریق واکنش یک پلی الكل (الكلی با بیش از دو گروه هیدروکسیل واکنش پذیر در هر مولکول) با دی ایزوسیانات یا ایزوسیانات پلیمری در حضور کاتالیزورها و مواد افزودنی مناسب تولید می‌شوند.

فوم پلی اورتان عایق بسیار قوی است كه از تركیب پلی اول و ایزوسیانات در شرایط خاص و در حضور كاتالیزور و مواردی دیگر تولید می‌شود كه در آن بیشتر خلل و فرج ها (سلول‌ها) بسته شده و به همین دلیل بازده بسیار خوبی به عنوان عایق حرارتی دارد.

جهت آشنایی بیشتر با ساندویچ پانل دیواری وارد لینک روبرو شوید: ساندویچ پانل دیواری

فوم‌های سفت و سخت پلی اورتان یکی از محبوب‌ترین عایق‌ها هستند. این فومها می‌توانند با توجه به قابلیت حفظ درجه حرارت به صورت یکنواخت، هزینه‌های انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند و همچنین در برابر سایش ضربه و ترک خوردگی بسیار مقاوم هستند كه نهایتا باعث کارآیی و راحتی بیشتر محیط‌های صنعتی، تجاری و مسکونی می‌شوند.

هسته اصلی ساندویچ پانل، فوم‌های تزریقی در بین ورق‌هاست كه همان پلی اورتان نامیده می‌شوند. عایق استفاده شده در ساندویچ پانل‌ها از نوع پلی اورتان سخت می‌باشد كه این ساختار ساندویچ پانل‌ها را در ردیف بهترین عایق‌های حرارتی قرار می دهد، به طوریكه ضریب انتقال حرارت در یک ساندویچ پانل با ضخامت 5 سانتی‌متر تقریبا برابر با ضریب انتقال حرارت در یک دیوار آجری با ضخامت 172 سانتی‌متر می‌باشد.

انتخاب فوم پلی اورتان در ساندویچ پانل‌ها كاملا وابسته به ضخامت، نوع كاربرد، احتمال بروز آتش سوزی و… می‌باشد، لذا لازم است كه در خصوص فوم‌های پلی اورتان استفاده شده در ساندویچ پانل‌ها با مفاهیم زیر آشنا شویم :

دانسیته:

دانسیته، چگالی، فشردگی و وزن مخصوص همه این کلمات به معنی مقدار جرم موجود در واحد حجم است. دانسیته یا تراکم جرم یک جسم با میزان جرم آن رابطه مستقیم دارد. یعنی هرچه جسم سنگین‌تر باشد در نتیجه دانسیته آن بیشتر است. هر چه دانسیته فوم پلی اورتان بیشتر باشد، وزن بیشتری داشته و مقاومت بالاتری از خود نشان می‌دهد، چرا که فضای خالی بین مواد تشکیل دهنده آن کم‌تر بوده و فشردگی بیشتری دارد.

دانسیته، چگالی، فشردگی ساندویچ پانل

فوم جامد پلی اورتان (foam rigid Polyurethane)‌ یا به صورت مخفف PUR از دهه ۱۹۶۰ در صنعت ساخت و ساز به عنوان یک ماده عایق با راندمان بالا استفاده شده است. توسعه صنعتی در اروپا و آمریکا منجربه تولید نسل دوم که فوم پلی ایزوسیانورات (Polyisocyanurate) فوم پلی ایزو جامد یا PIR  شد.

كلاس حریق:

برای سهولت در پیشگیری، آتش سوزی‌ها براساس استانداردهای متفاوت تقسیم بندی می‌شوند. حریق‌ها بر حسب ماهیت مواد سوختنی به كلاس‌های مختلف حریق تقسیم می‌شوند كه یكی از آن‌ها كلاس B است كه خود به سه گروه B3, B2 , B1 كه مقاومت به ترتیب از 1 تا 3 مقاومت بیشتری نسبت به حریق دارند، تقسیم بندی می‌شوند.

جهت آشنایی بیشتر با ساندویچ پانل سقفی وارد لینک روبرو شوید: ساندویچ پانل سقفی

از خصوصیات ساندویچ پانل PIR با كلاس حریق B2 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •     رفتار خود خاموش و جلوگیری از گسترش حریق دارد.
  •      دمای اولیه مورد نیاز برای شعله ور شدن PIR بالاتر از PUR می‌باشد.
  •      در هنگام سوختن قطره‌ها و ذرات شعله ور نشده و باعث گسترش آتش نمیگردند.
  •     PIR پس از اشتعال، با کنار بردن شعله مستقیم بلافاصله خاموش می‌گردد و در نتیجه باعث گسترش آتش نمی‌شود.
  •      پس از تماس با شعله مستقیم با تأخیر بسیاری مشتعل می‌گردد در حالیکه پلی استایرن EPS یا سایر عایق‌های آلی بسیار زودتر مشتعل می‌شوند.

شركت سازه پوشش ماموت مفتخر است كه ضمن تولید ساندویچ پانل‌های PUR ، اولین تولید كننده ساندویچ پانل‌های ساخته شده از جنس پلی اورتان PIR با كلاس حریق B2 در كشور عزیزمان است.

مشخصات فنی فوم پلی اورتان سازه پوشش ماموت

از آنجا كه برای تشكیل یک فوم پلی یورتان كه باعث عایق حرارتی شدن یک ساندویچ پانل می‌شود، نیاز به تركیب مواد اولیه‌ای منجمله پلی یول، ایزوسیانات،‌ كاتالیزورها و دیگر افزودنی‌های تكمیل كننده فرآیند ساخت و گاز پنتان می‌باشد، بسیار حائز اهمیت است كه این مواد اولیه دارای چه كیفیت و ساخت كدام كارخانه و كشور باشند.

زمانی كه پایه‌های اصلی تولید فوم پلی اورتان از متریالی با كیفیت پایین باشند، نهایتا باعث از دست رفتن خواص اصلی محصول نهایی می‌شوند. مواردی مانند ایجاد ترك و شكستن فوم، باد كردن ساندویچ پانل، منقبض شدن یا shrinkage شدن فوم، جدا شدن فوم پلی یورتان از ورق و …

مشخصات فنی فوم پلی اورتان دنیای ماموت

سازه پوشش ماموت با رعایت بالاترین استانداردهای مرتبط و استفاده از بهترین مواد اولیه و جدیدترین تكنولوژی‌های جهان، توانسته است حرف اول كیفیت در صنعت تولید ساندویچ پانل در كشور را بزند و شعار تجربه بهترین‌ها را به تحقق برساند.

مشخصه فنینـــوع عــایــق
فوم پلی استایرنپشم شیشهپشم سنگپلی یورتانآجرماسه
ضریب هدایت حرارتی )در (0°C0.036(W/M.K)0.041(W/M.K)0.039(W/M.K)0.021(W/M.K)0.72(W/M.K)0.79(W/M.K)
دانسیته30-60(Kg/m3)11-45(Kg/m3)

30-200(Kg/m3)

30-40(Kg/m3)1600-1900(Kg/m3)1550 (Kg/m3)

جهت آشنایی بیشتر با ساندویچ پانل سردخانه ای وارد لینک روبرو شوید: ساندویچ پانل سردخانه ای

فوم پلی استایرن (Polystyrene)

به عبارتی پلی استایرن از مولكول‌های متشكل از اتم‌های كربن و هیدروژن تشكیل شده است اما در مقابل، پلی اورتان دارای مولكول‌های حاوی اتم‌های بیشتر از جمله كربن، هیدروژن، نیتروژن و اكسیژن می‌باشد. براساس این ساختار می‌توان گفت كه پلی استایرن یک پلاستیک سخت است اما پلی اورتان از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار بوده و همین امر باعث شده تا تنوع محصولات تولید شده با آن بیشتر از پلی استایرن نیز باشد.

فوم پلی استایرن (Polystyrene)

فوم پلی استایرن (یونولیت) با اینكه مزایای بسیاری را شامل می‌شود اما در مقابل حرارت و آتش سوزی مقاومت چندانی ندارد و نهایتا 20 دقیقه می‌تواند در برابر حرارت از خود مقاومت نشان دهد.

فوم پشم سنگ (Rockwool)

از فوم پشم سنگ می‌توان در انواع ساندویچ پانل، دیوارهای خارجی و داخلی سازه‌های صنعتی و مسكونی، سقف و كف آپارتمان‌ها استفاده كرد. از آنجایی كه بسیاری از فوم‌ها در طول زمان در مقابل رطوبت قرار خواهند گرفت، باید با توجه به سازه‌ای كه در آن استفاده می‌شوند در مقابل رطوبت مقاوم باشند. یكی معایب فوم پشم سنگ در مقابل فوم پلی اورتان، عدم جذب كافی رطوبت می باشد.

جهت آشنایی بیشتر با ساندویچ پانل اتاق تمیز وارد لینک روبرو شوید: ساندویچ پانل اتاق تمیز

فوم پشم سنگ

انواع فوم عایق ساندویچ پانل، بسته به كاربردی كه دارند مشخصات فنی و ویژگی های متفاوتی را شامل می‌شوند. از آنجایی كه افزایش ایمنی ساختمان‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است، و اگر متریال انتخابی شما ساندویچ پانل نیز می باشد، نوع فوم مصرفی در كنار سایر فاكتورهای خرید، حائز اهمیت است.

برای مشاوره تخصصی و سفارش ساندویچ پانل با کارشناسان سازه پوشش ماموت در ارتباط باشید.

ارسال نظر برای این مطلب اولین نفری باشید که نظر می‌دهید.